torsdag 14. april 2011

Alle andre....

I dag er tema: aldresgrenser. På spill.

Eg tipper det ikkje er satt nokon aldersgrense på sjakk.
Sjakk. Og gjett tre ganger kven som ligg an til å vinne!!
Det er stadig ein diskusjon kva spel ungene kan få spele. Og da gjeld det ikkje slikt som sjakk og ludo, men data-, PS- eller Wii-spel. ALLE dei kjekke spela har 16 eller 18 års aldersgrense. Og ALLE dei andre gutane i klassen har MINST eit slikt spel heima. 

Klassifiseringen av spel er laget av PEGI (Pan European Game Information). Det er spillbransjen sjøl som set desse aldersgrensene, og dei har ingenting med kor vanskelig spelet er. Det er ikkje ulovleg å spele 18 års-spel sjøl om du bare er 13. Aldersgrensene er bare ein anbefaling. Men det kan vera skremmande for yngreårige å spele spel som er klassifisert til 16 eller 18 år..
I tillegg til aldersgrense, har også spela eit innholdsikon som viser om spelet er valdeleg, inneheld grov ordbruk, nakenhet og/eller seksuell adferd osv.
I tillegg til å se på PEGI-merkinga, er det lurt å kikke innom barnevakten.no sin nettside. Her kan du finne anmeldelser og anbefalinger og gode tips og råd, både når det gjeld spel, internett, mobilbruk og film.


Eg meiner det er viktig at vi foreldre sett grenser for våre barn, og når spelebransjen sjøl, og barnevakten.no gjer det såpass enkelt å ha oversikt, så bør vi vera flinkere til å følge desse anbefalingene.
Eg skal ikkje sitja her og påstå at vi ikkje har spel som våre gutar er for unge til å spela, men vi har som oftest satt foten ned og vært dei strengaste foreldrene i kongeriket. 
Nå lurer vi jo egentlig på om vi verkeleg er dei aller strengaste, eller om det kanskje finnes eit anna foreldrepar der ute som er like strenge, eller enda strengere.

Syns du det er greit at dine ungdommer speler spel som dei er altfor unge til å spela? Og nå kunne eg godt tenkt meg ein debatt, med synspunkt fra begge sider, men føler på meg at mine lesarar, iallfall dei som gidd legge igjen ein kommentar her, er enige med meg..? Stemmer det?

4 kommentarer:

  1. enig,jepsipepsi!
    min ungdom er forøvrig kun på facebook og sånt skvip..så jeg har ikke vært borti problemstillingen!

    SvarSlett
  2. Jada.
    Her er vi strenge på aldresgrensene.
    En eneste gang har tenåringen fått spill over grensa. Da var han 11 og fikk et 12årsgrense spill. Det var ville greier.
    Jeg synes de kan lære seg at det er en grunn til at det er grenser og anbefalinger.
    Nå er min tenåring ikke den som higer mest etter action heller, så det har vært en enkel sak. Blir nok verre med han som er 6 år nå..
    Men det med at "alle andre" får lov, og har, og trenger ikke gjøre husarbeid osv høres støtt og stadig..

    SvarSlett
  3. Er enig med deg. Jeg får også høre om "alle andre". Men det er jo en grunn til disse aldersgrensene, da.

    SvarSlett
  4. Enig med deg! INGEN spill med for høy anbefalt aldersgrense hos oss. Men jeg vet presset blir større etter hvert som barna vokser til...

    Nå for tida er det egen blogg og Facebook hu på 10,5 år maser fælt om. FB har jo 13-årsgrense, men flere i klassen har det... Hva slags sosial omgang lærer vi barna våre opp til? Jeg bare spørr! Send dem ut i skogen og opp i et tre, så kan de sitte der og rope til hverandre ;-)

    SvarSlett